ZZakupy przez Internet
Zakupy przez internet – kiedy i jak zwrócić towar?
21 grudnia 2016
Robienie zakupów przez internet jest obecnie coraz popularniejszym rozwiązaniem. Trudno jednak się temu dziwić, bowiem płynie z tego mnóstwo korzyści. Warto jednak dowiedzieć się, jak w przypadku takich zakupów wygląda ewentualny zwrot towaru czy zgłaszanie reklamacji. Mówiąc ogólnie, działa to na takich samych zasadach, jak w przypadku tradycyjnych zakupów. Również tutaj klient może zwrócić zakupiony towar w ciągu 14 dni od dokonania transakcji. W różnych sytuacjach może się to jednak nieco od siebie różnić.
Zakupy online a zwrot towaru
Sklepy internetowe już teraz nie mogą narzekać na brak klientów, a więc e commerce staje się co raz bardziej popularny dosłownie z roku na rok. Nie można jednak dziwić się temu, że decyduje się na to coraz więcej Polaków – rozwiązanie to jest przede wszystkim niezwykle wygodne i praktyczne. Nie każdy klient jednak wie, w jaki sposób można dokonać tu ewentualnego zwrotu zakupionego towaru.
Trzeba przede wszystkim wiedzieć, że sklep internetowy nie może legalnie zamieścić na swojej stronie informacji o tym, że nie przyjmuje żadnych zwrotów ani reklamacji. W świetle polskiego prawa sklep ma taki obowiązek, zatem wszystkie tego typu komunikaty są niezgodne z prawem i nie mają żadnej mocy. Klient może dochodzić swoich praw nawet jeśli sklep podał wcześniej taką informację.
Sklep internetowy a prawa konsumenta
Pod koniec roku 2014 weszło w życie nowe prawo, które znacznie zwiększyło prawa konsumenta. Zmiany te dotyczyły również robienia zakupów w internecie. Oczywiście, przypadki wprowadzania swoich klientów w błąd i podawanie im nieprawdziwych informacji nadal się zdarzają, ale mamy teraz znacznie większe możliwości jeśli chodzi o walkę z takimi działaniami. Odmowa przyjęcia towaru lub narzucenie terminu krótszego niż ustawowe 14 dni od transakcji to działania niezgodne z prawem, o czym konsument musi wiedzieć.
Odstąpienie od umowy kupna – zasady
Prawo do odstąpienia od umowy kupna przysługuje klientowi w każdym przypadku, niezależnie od tego, czy produkt był przeceniony, czy też sprzedawany po normalnej cenie. Jeśli klient zdecyduje się na taki krok, sprzedawca musi zwrócić mu wszystkie zapłacone przez niego pieniądze, wliczając w to koszty dostarczenia do niego przesyłki. Nad przestrzeganiem tych zasad czuwają stosowne organy, które od czasu do czasu kontrolują sprzedawców pod tym kątem.
Odstąpienie od umowy musi nastąpić w ciągu 14 dni od dokonania transakcji – jest to warunek niezbędny, bez którego klient traci prawo do zwrotu. Ponadto odstąpienie od umowy a sam zwrot towaru to odmienne rzeczy, które można wykonać w różnych terminach.
Zwrot towaru zakupionego przez internet
Prawo do zwrotu konsument traci przede wszystkim w przypadku, kiedy przy dokonywaniu zakupu dobrowolnie zrzekł się takiej możliwości. Zwrotowi nie podlegają też produkty wykonywane na indywidualne zamówienie, jak przykładowo ubrania szyte na miarę. Zwrócić nie można również produktów o krótkim terminie przydatności, przede wszystkim żywności. Jeśli konsument przestrzega ustalonych zasad, to sprzedawca nie może również wymagać od niego podawania konkretnego powodu dokonania zwrotu. Nie ma również obowiązku zwracania produktu w oryginalnym opakowaniu.
Reklamacja lub zwrot bez paragonu?
W przypadku zakupów na odległość paragon nie jest jedynym dowodem dokonania zakupu i nie jest konieczny do zwrotu lub reklamacji towaru. Potrzebne są jakiekolwiek inne informacje potwierdzające transakcję, jak chociażby korespondencja mailowa ze sklepem. Nie w każdym przypadku klient otrzymuje paragon na zakupione rzeczy, warto zatem przez pewien czas przechowywać inne dowody zakupu.
Komentarze