ZZakupy przez Internet
Zakupy przez internet – wady i zalety
18 stycznia 2017
Coraz więcej Polaków robi zakupy przez Internet. Jakie korzyści daje ta forma zakupów oraz jakich niedogodności można się po niej spodziewać?
Internet to dziś nieocenione źródło wiedzy i doskonałe narzędzie do komunikacji. Co więcej, wykorzystywany jest także do celów rozrywkowych – filmy, muzyka czy gry online to tylko niektóre atrakcje dostępne w sieci. W Polsce coraz większym zainteresowaniem cieszy się również robienie zakupów przez Internet – szacuje się, że w Europie Zachodniej tą metodą kupna posługuje się niemal 80% użytkowników sieci.

Zakupy przez Internet – co się opłaca?
Wśród produktów, które sprzedawane są w sieci najczęściej, można znaleźć przede wszystkim ubrania, książki, elektronikę i kosmetyki. W przypadku Polaków najlepiej sprzedają się takie towary jak literatura, odzież, buty, kosmetyki, wyposażenie sportowe oraz do uprawiania turystyki, smartfony, AGD, biżuteria, elementy wyposażenia wnętrz czy produkty hobbystyczne. Użytkownicy Internetu korzystają nie tylko ze sklepów internetowych, ale także z aukcji, w tym najczęściej z portalu Allegro. W związku z tym, że klienci preferują dokonywanie zakupów w sieci, wielu handlowców, posiadających sklepy stacjonarne, decyduje się na otworzenie dodatkowo sklepów wirtualnych.
Zakupy online - plusy
Zakupy online mają wiele zalet, dlatego tak bardzo wzrasta zainteresowanie sklepami i aukcjami internetowymi. Użytkownicy sieci decydują się na zakupy online przede wszystkim dlatego, że w Internecie oferta dostępnych produktów jest znacznie bogatsza od tej prezentowanej w punktach stacjonarnych. Co więcej, aby obejrzeć wszystkie towary, nie trzeba opuszczać domu, a co za tym idzie czas dokonywania zakupów skraca się.
Kupując w sieci można także zaoszczędzić sporo pieniędzy – w sklepach internetowych i na aukcjach nie brakuje promocji czy wyprzedaży, dzięki czemu towary można zakupić po bardzo atrakcyjnych cenach. Bardzo często w sklepach internetowych są promocje na alkohol. Likier blue curacao staję się co raz bardziej popularny, a więc co raz częściej pojawiają się na niego promocje! Ponadto zakupy online wykonuje się samodzielnie, w sposób swobodny, bez asysty natarczywych sprzedawców. Niejednokrotnie można też zakupić produkty, które w sposób konwencjonalny byłyby bardzo trudne do zlokalizowania.
Internet to także nieoceniony pomocnik przy podejmowaniu decyzji – na forach czy specjalnych witrynach do porównywania cen znaleźć można setki komentarzy i opinii innych internautów na temat określonego towaru. Inne zalety zakupów online to: brak konieczności wyczekiwania w kolejce do kasy czy możliwość dostarczenia zakupionych rzeczy wprost do domu.
Prze internet można kupować różne narzędzia ogrodowe zarówno dla pracy jak i dla rozrywki. Dużo promocji jest teraz na baseny i trampoliny ogrodowe.

Zakupy online – minusy
Zakupy online mają też swoje wady. Przede wszystkim czas oczekiwania na przesyłkę, który może się wydłużyć nawet do kilku dni. Z powodu dużej ilości dostępnych towarów oraz opinii na temat konkretnego artykułu, z którymi chcemy się zapoznać, cały proces decyzyjny może się wydłużyć. Co więcej, zanim kupimy produkt nie jesteśmy w stanie fizycznie go sprawdzić, przymierzyć czy obejrzeć. Jeśli otrzymamy towar, który nas nie satysfakcjonuje, jesteśmy zmuszeni go odesłać na własny koszt do sprzedawcy. W sieci nie brakuje też nieuczciwych handlowców, dlatego tak ważne jest, aby przed kupnem zapoznać się z opiniami innych klientów.
Internet a decyzja o zakupie
Analiza badań rynku wykazała, że Internet jest niezwykle ważnym narzędziem w procesie zakupowym. W ostatnim czasie przeprowadzono specjalny sondaż odnośnie zakupu kosmetyków – wynika z niego, że 66% ankietowanych szukało informacji o danych kosmetykach w sieci, natomiast 83% ankietowanych kupiło dany kosmetyk w sklepie stacjonarnym właśnie na podstawie opisów i opinii znalezionych w Internecie. Ponadto, 42% ankietowanych oświadczyło, że w ostatnim czasie zakupiło kosmetyk w sieci.
Internet to dziś jedno z podstawowych instrumentów do dokonywania zakupów. To prawdziwa skarbnica wiedzy o towarach, dzięki której konsument decyduje się na zakup towaru lub z tego rezygnuje.
Komentarze