ZZakupowe tipy
Jak nie dać się oszukać podczas zakupów?
15 marca 2017
Bardzo wielu z nas dosłownie uwielbia zakupy. Podchodzimy do nich w różny sposób, przez co nasze zachowanie w sklepach może być dość odmienne. Niektórzy ludzie traktują to na chłodno i kupują wyłącznie te rzeczy, które są im absolutnie niezbędne. Z drugiej strony prawdziwi miłośnicy zakupowego szaleństwa często dają się ponieść emocjom i są dość nieprzewidywalni, jeśli chodzi o kupowane rzeczy.
W każdym przypadku trzeba jednak zachowywać umiar, bowiem sklepy jedynie czekają na to, abyśmy stracili nieco rozsądku i dali się nabrać na pewne chwyty marketingowe. Niestety, często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, na jak wiele różnych sposobów jesteśmy oszukiwani w sklepach. Warto dowiedzieć się, na co należy uważać aby nie stracić niepotrzebnie swoich pieniędzy.
Przecenione i promocyjne towary
Przeceny to z pozoru doskonałe okazje do kupienia dobrych produktów po niższej cenie. Trzeba jednak uważać, czy owe produkty faktycznie są dobre. Często okazuje się bowiem, że na promocjach wystawiane są rzeczy gorszej jakości. Sklepy mogą w taki sposób się ich pozbyć, równocześnie znacznie zwiększając sprzedaż. Warto więc zwracać uwagę na jakość produktu przecenionego. Konieczne to jest, kiedy kupujesz coś dla dzieci, np. trampoliny ogrodowe.
Data ważności – zwracaj uwagę
Sama obecność towaru na półce nie oznacza jeszcze, że posiada on dobry termin przydatności do spożycia – wielu ludzi niestety stale o tym zapomina. Trzeba dokładnie to sprawdzać, bowiem w sklepach znajdziemy wiele przeterminowanych produktów, szczególnie jeśli chodzi o przeceny. Niektóre promocje zakładają wręczenie nam przy kupowaniu danego produktu jeszcze jednego – trzeba tu uważać, bowiem często jest on przeterminowany. Oczywiście, sklep może zapłacić za to wysokie kary, ale w praktyce rzadko trafiają się klienci, którzy na to uważają. Równocześnie możliwość zwiększenia zysków i sprzedania przeterminowanego towaru jest bardzo kusząca.
Rzeczywista waga towaru

Wiele sklepów dopuszcza się praktyki sztucznego zawyżania towaru. Robią to tak sprytnie, że przy pojedynczych zakupach jest to praktycznie niemożliwe do wykrycia. Nawet niewielkie różnice w wadze pomnożone przez setki klientów to dla sklepu ogromny zysk – niestety, uzyskany nieuczciwie.
Promocje – nie takie "promocyjne"
Promocje w sklepach są bardzo popularne, trzeba jednak wiedzieć, że w wielu przypadkach daleko im do faktycznie korzystnych okazji. Na przykład, w wielu przypadkach "promocyjna" cena jest wręcz zawyżoną ceną początkową, która teoretycznie miała obowiązywać po wprowadzeniu towaru do sklepu. Może się zatem okazać, że nabierając się zbyt łatwo na "promocje" zapłacimy za zakupy jeszcze więcej, niż powinniśmy.
Ustawienie towarów a zasady merchandisingu
Sklepy od czasu do czasu zmieniają układ towarów na półkach, tak, aby klienci nie mogli zapamiętać stałego miejsca w których znajdują się produkty, jakie kupuje się regularnie. Do zrobienia zwykłych zakupów potrzebny może zatem być dłuższy spacerów wśród półek. Zawsze istnieje możliwość, że wrzucimy przy tej okazji do koszyka kilka produktów, które nie są nam potrzebne, ale akurat wpadły nam w oko.
Opakowanie XXL
Niektóre promocje reklamują produkty które otrzymują rzekomo nowe, powiększone opakowanie. Siłą rzeczy oczekujemy, że otrzymamy więcej danego produktu. W rzeczywistości jednak ilość towaru pozostaje bez zmian. Powiększeniu ulega jedynie opakowanie i... cena.
Prezentacja cen
Plakietki z cenami produktów często są umieszczone w taki sposób, że trudno je znaleźć; łatwo też o pomylenie ich ze sobą. Z tego powodu lepiej sprawdzać to na czytniku cen.
Najbardziej eksponowane na półkach sklepowych są te towary, których cena jest najwyższa. Badania dowodzą bowiem, że klienci sięgają po towar łatwo dostępny i dobrze widoczny. Aby znaleźć produkty w niższej cenie, trzeba nieco poszukać.
Promocje i inne pułapki kasowe
Przy kasach ustawione są dodatkowo stoiska z niewielkimi produktami, które łatwo wrzucić do koszyka pod wpływem impulsu. Trzeba o tym pamiętać i uważać, kiedy stoimy w kolejce.
Komentarze