ZZakupowe tipy
Promocja, wyprzedaż a prawa konsumenta
9 stycznia 2017
Reklamacja towaru z wyprzedaży
Masz 2 lata od daty zakupu na reklamacje towaru wyprzedażowego z wadami. Nie wolno mylić daty wykrycia wady z datą zakupu! Najlepiej reklamować w miejscu, w którym nabyliśmy produkt. Do reklamacji najczęściej będziemy potrzebowali okazania dowodu zakupu (najlepiej paragonu). Dowód nabycia towaru powinniśmy dostać w każdym legalnie działającym miejscu. Jeżeli wyprzedaż jest spowodowana wadą produktu, o której wiemy w momencie decydowania się na zakup, gwarancja może nie obowiązywać. Reklamując towar możemy żądać jego bezpłatnej naprawy, wymiany na nowy lub w wypadku braku poprzednich opcji na przykład z powodu poważnej wady produktu - zwrotu pieniędzy.
Zwrot towaru pełnowartościowego z wyprzedaży
Zwrot pełnowartościowego produktu w wypadku naszego rozmyślenia się zależy tylko od woli oraz warunków sprzedawcy. Konieczne może być załączenie do zwracanego towaru metek oraz oryginalnych opakowań. Możemy dostać zwrot w postaci bonu a nie gotówki.
Gwarancja na towar z wyprzedaży
Taka forma gwarancji jest dobrowolna i zależy od sprzedawcy, który jednak nie może wymagać za nią opłaty. Niezgodność towaru z umową umożliwia skorzystanie z gwarancji, gdy przedmiot był wadliwy. Gwarancja nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień do reklamacji towaru niezgodnego z umową.
Cena na metce
Z powodu pośpiechu często nie poświęcamy uwagi, aby dokładnie sprawdzić cenę na metce. Bywa, że cena na metce jest niższa niż cena podana nam "przy kasie". Warto pamiętać, że cena przy metce obowiązuje, więc mamy prawo kupić przedmiot po tej cenie. Więcej o zasadach reklamacji produktów z wyprzedaży i prawach konsumenta znajdziesz na stronach UOKiK.
Triki a promocje i wyprzedaże, czyli na co uważać
Sprzedawcy oraz sieci handlowe stosują dużo różnych trików cenowych. Sposoby sprzedawców można dzielić na dwie główne grupy: manipulacje ceną (wartością towaru) oraz manipulację naszymi zmysłami.
Chwyty cenowe i marketingowe
Najczęściej stosowane manipulacje ceną oraz dostępnością towaru to:
- podniesienie ceny towaru w celu zrobienia wyprzedaży i zainteresowania klientów towarem przecenionym, a w rzeczywistości po "promocji" przywrócenie ceny wyjściowej.
- oznaczenie półki z towarem w regularnej cenie jako towar promocyjny
- zmniejszanie ceny równocześnie ze zmniejszaniem pojemności towaru;
- organizowanie promocji na towary z ekspozycji, które mogą być zużyte i szybciej się popsuć;
- tworzenie przekonania limitowanej dostępności jakiegoś produktu lub limitowanej promocji na niego, np: slogan taniej tylko dzisiaj wywieszony przez tydzień.
Chwyty działające na zmysły
Sposoby promocji oddziałujące na nasze zmysły, które mają nas zrelaksować, wprawić w dobry nastrój, sprawić, żebyśmy poczuli się dobrze i miło i „rozluźnili portfele” to:
Odpowiedni wygląd wnętrz - właściwy dobór kolorów, robienie efektu domowej atmosfery.
- W zimie nagrzanie w sklepie - po przyjściu z lodowatego dworu otacza nas ciepła i przyjacielska aura zachęcająca do zakupów, oraz sprawiająca że nie mamy zamiaru zbyt prędko wychodzić na zimno.
- Stosowany tak zwany aroma-marketing polegający na rozpylaniu przyjemnych dla większości klientów zapachów specjalnie opracowanych na takie potrzeby. Cytryna i mięta pobudzą nasze zmysły, melisa i gruszka uspokoją, a kardamon czy wanilia dodadzą stymulacji do pracy.
- Częstym zabiegiem w sklepach jest włączenie muzyki, spokojnej miłej dla ucha - melodii najczęściej radosnej latem oraz romantyczno-świątecznej zimą.
Komentarze