ZZakupowe tipy
Nie daj się oszukać podczas zakupów!
1 lutego 2017
Polacy cenią sobie wszelkiego rodzaju okazje i promocje. Wtedy kupuje się najwięcej ubrań, książek, butów, kosmetyków czy urządzeń elektronicznych. Jednak niekiedy są to tylko chwyty marketingowe sprytnych sprzedawców. Jak więc nie dać się nabrać?
Gratisowe prezenty
Popularne gratisy, a więc produkty dodawane za darmo przy zakupie innego w rzeczywistości słono kosztują. Klient i tak musi za nie zapłacić, są więc wliczone w cenę produktu. Niekiedy nawet zakup produktu bez promocji wychodzi taniej.
Warto porównywać ze sobą ceny produktów w różnych sklepach. Czasem też okazuje się, że promocja dotyczy tylko części towaru. Lepiej się więc upewnić, aby przypadkiem nie przepłacić.
Reklamacja i rękojmia
Towar sprzedawany na wyprzedaży także podlega reklamacji. Jeśli sprzedawca twierdzi inaczej, to nie ma racji. To, że dany produkt został przeceniony nie oznacza, że pozbawia to klienta prawa do jego reklamacji. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy cena została obniżona z powodu wady, o której klient został wcześniej poinformowany.
Odpowiedzialność sklepu za sprzedaną rzecz trwa przez 2 lata od momentu jej zakupu. Sprzedawca musi na reklamację odpowiedzieć w ciągu 14 dni. Jeśli tego nie zrobił oznacza to, że reklamację uznał.
Zawyżone ceny
Sprzedawcy bardzo często podają nieprawdziwe ceny towarów, a nawet oferują w promocji po identycznej cenie jak przed promocją. Warto więc to wcześniej sprawdzić, aby nie popełnić błędu.
Cena obowiązująca
Niestety często też zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze, a tymi zakodowanymi w kasie czy podanych w gazetkach reklamowych. Warto w tej sytuacji pamiętać, że obowiązuje cena na półce czy metce. Klient ma więc prawo zakupić go po tej cenie nawet wówczas, gdy cena na kasie jest inna.
Telefon za grosze?
To często fikcja. Wielokrotnie klient musi spłacić ukrytą w abonamencie rzeczywistą cenę telefonu lub nawet i więcej.
Internet bez limitu - z limitem
Wiele razy operatorzy zapewniają, że internet działa bez limitu, a tymczasem po jakimś czasie jego prędkość spada właśnie z powodu przekroczenia limitu danych. Warto wcześniej wprost zapytać o to operatora.
Darmowe konto bankowe – tylko w teorii
W wielu przypadkach to jedynie teoria. Jeśli konto ma być darmowe, to nie powinny być pobierane żadne opłaty za jego prowadzenie, obsługę karty debetowej czy wypłaty z bankomatów. Warto to wcześniej sprawdzić. Niekiedy banki oferują konta za darmo, ale tylko po spełnieniu określonych warunków.
Prawa konsumenta – bezpłatne porady
800-889-866 – to bezpłatna linia konsumencka. Prawnicy chętnie odpowiadają na pytania ze strony konsumentów dotyczące składania reklamacji w sklepie itd. Infolinia działa w dniach roboczych od godziny 8 do 17.
Rzecznik praw konsumenta
O rzecznika praw konsumenta warto zapytać w urzędzie miasta czy starostwie powiatowym. Takie telefony powinny znaleźć się też na stosownej stronie internetowej UOKiK. Do zadań rzecznika należy m.in. zapewnienie poradnictwa w zakresie ochrony praw konsumentów oraz występowanie w imieniu konsumenta do sprzedawcy.
Centrum Informacji Konsumenckiej
Tu można dzwonić w sprawach dotyczących umów z operatorami, np. gdy operator nie uznał złożonej, a rzeczowej reklamacji.
Arbiter bankowy – pomoże w sporze
Arbiter pomaga w razie problemów i sporów z bankami. Jeśli bank nie uznaje słusznej reklamacji, można złożyć skargę do arbitra bankowego. Wniosek jest jednak płatny (około 50 złotych).
Komentarze