ZZakupowe tipy
Zakupy w markecie – jak wydać mniej?
27 stycznia 2017
Duże sklepy stosują bardzo wiele sprytnych sposobów, aby podnieść swoje statystyki sprzedaży. Znając i mając świadomość stosowanych przez nie technik możemy sporo zaoszczędzić, nawet do 100 złotych w czasie jednych zakupów.
Bardzo często dzieje się tak, że jeżeli skorzystamy z uprzejmości hostess oferujących darmowy poczęstunek, kupujemy promowany przez nie produkt. Ominięcie tego typu stoisk pozwoli nam zaoszczędzić średnio od 12 zł do 15 zł dodatkowych kosztów. Dlatego warto pamiętać, że w żadnym razie degustacja produktu nie obliguje nas do jego zakupu.
Poluj na ceny – na niższych półkach
Jak wynika z badań zachowań konsumenckich, klienci najczęściej koncentrują się na towarach znajdujących się na półkach na wysokości ich oczu, o czym doskonale wiedzą właściciele sklepów. I właśnie z tego względu najtańsze towary są wystawiane na najniższych półkach, gdzie konsument mniej chętniej zerka i sięga. Jednym ze sposobów na niższe wydatki jest więc znajdowanie towarów umiejscowionych w mniej eksponowanych punktach sklepów. Pozwoli nam to zaoszczędzić kolejne 20% w czasie zakupów.
Koszyk zamiast wózka
Jest prosty powód dla którego wózki w supermarketach są dużych rozmiarów. Ich wymiary działają na klientów w ten sposób, że nawet po wrzuceniu dużej ilości towaru wydają się niemal puste. W takiej sytuacji łatwiej jest nam pozwolić sobie na dorzucenie kolejnych produktów. Zdajemy sobie sprawę z prawdziwej skali swoich zakupów dopiero przy wykładaniu ich na taśmę przy kasie i wtedy nie chce nam się już ich odkładać. Dlatego podstawową zasadą świadomych zakupów jest kupowanie tych rzeczy, po które pierwotnie przyszliśmy do sklepu. Pomoże w tym wybór małego koszyka zamiast wielkiego wózka. W koszyku nie zmieści się już tak wiele niepotrzebnych produktów.
Marsz zamiast spaceru – dodatkowo spalisz kalorie
Na to, na ile towarów w sklepie zwrócimy uwagę i kupimy wpływa tempo poruszania się po sklepie. Jeżeli chodzimy wolniej, to rośnie prawdopodobieństwo tego, że kupimy rzeczy, których zakupu nie planowaliśmy. Beztroskie spacerowanie pomiędzy półkami może więc odbić się na wysokości kwoty, jaką zostawimy w sklepie.
Promocje – tak, ale ostrożnie
Jednym ze sposobów na oszczędzanie jest zakup produktów w promocyjnych cenach. Zanim jednak zdecydujemy się na taki zakup, warto zastanowić się, czy na pewno jest nam potrzebny. Często bowiem podejmujemy decyzję o kupnie tylko i wyłącznie z powodu tego, że dany towar jest przeceniony.
Mniej znaczy oszczędniej
Wydawać by się mogło, że kiedy kupujemy większe ilości towaru, to cena za sztukę będzie niższa, jednak warto pamiętać, że nie zawsze tak jest. Narażamy się wtedy na to, że nie zdążymy wykorzystać lub zjeść wszystkich sztuk zakupionej np. żywności. Jest to ważne szczególnie w przypadku żywności przecenionej, ponieważ jej termin przydatności do spożycia jest zazwyczaj bardzo krótki.
Promocyjna… lista przebojów
Zostało opracowanych bardzo wiele marketingowych sztuczek, które mają sprawić, że będziemy wydawać więcej pieniędzy. Przykładem może być tutaj tempo oraz rodzaj granej w sklepie muzyki. Inna jest emitowana w regałach przeznaczonych dla osób dorosłych, inna na stoisku z ubraniami dla młodzieży. Badania wykazują, że muzyka klasyczna sprawia, iż klienci decydują się na zakup droższych produktów.
Zakupy – tylko z listą
Dla sklepów najlepsi są klienci, którzy wcześniej nie planują, co będą kupować, dlatego warto mieć to w pamięci, kiedy wybieramy się na zakupy. Tego typu klientów jest stosunkowo prosto przekonać do kupna nieplanowanych produktów. Dlatego tworzenie listy zakupów i trzymanie się jej będzie dobrym sposobem na to, aby nie ulec pokusie.
Zakupy – nigdy z pustym brzuchem
Przed zakupami warto zjeść posiłek, aby nie kupować z pustym brzuchem, bo wtedy znacznie chętniej sięgamy po przekąski, drożdżówki i batony. Jeżeli kupujemy będąc głodnym, to według statystyk w naszym koszyku ląduje nawet 20% produktów więcej, co przekłada się na dodatkowy wydatek w wysokości 20-30zł.
Kawiarenki - na pokuszenie Klienta
W dużych sklepach i galeriach handlowych coraz częściej otwierane są różnego typu małe kawiarnie i miejsca oferujące kawę i przekąski. Celem ich działania jest skuszenie nas, abyśmy wydali dodatkowo kilkanaście złotych na kawę, zafundowali sobie chwilę relaksu i mieli siły na dalsze zakupy.
Komentarze